• FR
  • EN

Syllabic list

ᐅᖃᐅᓯᖅ ᑐᑭᖓ
ᓱᕈᕐᐸᓕᐊᓂᖓ

ᓱᕈᕐᐸᓕᐊᓂᖓ
ᐃᓅᑉ ᐱᕈᕐᐸᓕᐊᓂᖓ, ᐊᓯᑦᔨᐸᓪᓕᐊᓂᖓ, ᐱᒋᐅᕐᐸᓕᐊᓂᖓ.

Child development
The process in which someone grows, changes, improves and becomes more advanced

Développement de l’enfant
Processus par lequel passe l’enfant pour grandir
, changer, s’améliorer, évoluer.

ᓱᓕᔪᖅ

ᓱᓕᔪᖅ
ᓈᒻᒪᓈᕐᑐᖅ, ᑕᒻᒪᓂᖃᖕᖏᑐᖅ

Correct
Something that is right, free from error.

Correct
Exact, qui ne comporte pas d’erreur.

ᓱᑯᐃᔦᓂᖅ

ᓱᑯᐃᔦᓂᖅ
ᕿᒥᕐᕈᓂᖅ ᑐᑭᓯᒋᐊᓪᓚᕈᑎᑦᓴᓂᒃ

Analysis
Looking closely to understand better.

Analyse
Examen minutieux en vue d’une compréhension approfondie.

ᓯᕗᓪᓕᐅᔨᒐᑦᓭᑦ

ᓯᕗᓪᓕᐅᔨᒐᑦᓭᑦ

Priorities
The things that need to come first.

Priorités
Ce qui doit être fait en premier.

ᓈᒻᒪᓯᓕᑎᕆᓂᖅ - ᐋᖅᖀᒋᐊᓪᓛᓂᖅ

ᓈᒻᒪᓯᓕᑎᕆᓂᖅ - ᐋᖅᖀᒋᐊᓪᓛᓂᖅ
ᐊᓯᑦᔨᒋᐊᕐᓱᒍ ᓱᓇᑐᐃᓐᓇᖅ ᐋᖅᕿᑕᐅᖁᓪᓗᒍ ᐋᖅᕿᒋᐊᕐᑕᐅᖁᓪᓗᒍᓘᓐᓃᑦ

Adjustment
A change made to something in order to correct or improve it.

Ajustement
Un changement fait pour modifier ou améliorer quelque chose.

ᓇᓗᓀᔦᑦᓯᐊᓂᖅ

ᓇᓗᓀᔦᑦᓯᐊᓂᖅ
ᓇᓗᓀᕐᓯᓯᐊᓱᓂ ᐱᐅᓯᕆᔭᖓᓂᒃ ᑐᑭᖓᓂᓪᓘᓃᑦ

Define (to)
To state or describe precisely the nature or meaning of something.

Définir
Décrire précisément la nature ou le sens de quelque chose.

ᓇᓗᓀᓯᔪᖅ

ᓇᓗᓀᓯᔪᖅ
ᑐᑭᑖᕆᔪᖅ ᓂᕃᔪᕐᓘᓃᑦ ᑭᓇᐅᒻᒪᖔᑦ ᓱᓇᐅᒻᒪᖔᑦ

Identify (to)
To establish or indicate who or what (someone or something) is.

Identifier
Établir ou indiquer l’identité de quelqu’un ou quelque chose.

ᓇᓓᓂᑦᑐᖅ

ᓇᓓᓂᑦᑐᖅ

Relevant
It goes with it/matches (Directly connected with and important to what is being discussed or considered/ appropriate to the matter at hand).

Pertinent
En accord avec/correspondant (directe­ment lié et important par rapport à ce qui est discuté, considéré/ approprié.

ᓇᒻᒥᓂᖅ ᐱᐅᓯᖃᕈᓯᖓ

ᓇᒻᒥᓂᖅ ᐱᐅᓯᖃᕈᓯᖓ
ᐱᐅᓯᑦᓴᔭᖓ ᓇᒻᒥᓂᖅ ᖃᓄᐃᑦᑑᓕᖓᓗ ᐃᓅᑉ ᓱᓇᑐᐃᓐᓇᐅᓘᓐᓃᑦ

Characteristic
A particular quality or feature that is typical of someone or something.

Caractéristique
Qualité ou trait particulier spécifique à quelqu’un ou à quelque chose.

ᓇᐅᑦᓯᑐᕐᓂᖅ

ᓇᐅᑦᓯᑐᕐᓂᖅ

Observe (to)
To pay voluntary attention to particular behaviors, verbal and  non-verbal reactions and any other visible sign that can help teacher to better know about child learning; process/experience; to observe is carried out by looking at, listening to and recording what it has been seen and heard.

Observer
Examiner attentivement le comportement des élèves, réactions verbales, non verbales ou tout autre signe visible, qui peuvent aider les enseignants à mieux comprendre les apprentissages des élèves; processus/expérience; ’observation se fait en regar­dant, en écoutant et en enregistrant ce qui se voit et ce qui se dit.

ᓄᐃᑕᔪᖅ - ᐱᑕᓕᒃ

ᓄᐃᑕᔪᖅ - ᐱᑕᓕᒃ
ᓚᕆᑦᑐᖅ, ᓴᖅᕿᔮᕐᓂᓕᒃ, ᐆᒪᔪᖅ

Existing
Reality, being, live.

Existent
Actuel, réel.

ᓄᐃᑕᐅᔪᖅ/ᓴᖅᕿᑎᑕᖅ

ᓄᐃᑕᐅᔪᖅ/ᓴᖅᕿᑎᑕᖅ

Result
Outcome. A thing that is caused because of some­thing else.

Résultat
Effet, conséquence. Quelque chose causé par quelque chose d’autre.

ᓂᕆᐅᓐᓂᖃᕐᓂᖅ

ᓂᕆᐅᓐᓂᖃᕐᓂᖅ
ᑲᖐᓱᓐᓂᖅ ᓱᔪᖃᓚᖓᒻᒪᖔᑦ

Anticipation
Being aware of what is going to happen.

Anticipation
Prévoir ce qui va se passer.

ᒪᓕᒐᑦᓴᖅ

ᒪᓕᒐᑦᓴᖅ
ᐃᒫᙰᕈᑏᑦ ᐊᔪᖀᒋᐊᕈᑏᑦ ᖃᓄᐃᓘᕐᑐᖃᕆᐊᖃᕐᒪᖔᑦ

Guideline
Information intended to advise people on how something should be done.

Ligne directrice
Information au sujet des orientations qui devraient guider l’action.

ᒍᓐᓇᓂᖓ

ᒍᓐᓇᓂᖓ
ᐱᔪᓐᓇᑕᓕᒃ, ᐃᓕᑦᓯᒍᓐᓇᓂᒃᑯ ᓄᐃᑦᓯᒍᓐᓇᓂᒃᑯᓘᓐᓃᑦ

Capability
Ability to do, to learn or to produce something.

Capacité
Aptitude pour faire, apprendre ou produire quelque chose.