ᓱᕈᕐᐸᓕᐊᓂᖓ
|
ᓱᕈᕐᐸᓕᐊᓂᖓ ᐃᓅᑉ ᐱᕈᕐᐸᓕᐊᓂᖓ, ᐊᓯᑦᔨᐸᓪᓕᐊᓂᖓ, ᐱᒋᐅᕐᐸᓕᐊᓂᖓ.
Child development The process in which someone grows, changes, improves and becomes more advanced
Développement de l’enfant Processus par lequel passe l’enfant pour grandir, changer, s’améliorer, évoluer.
|
ᓱᓕᔪᖅ
|
ᓱᓕᔪᖅ ᓈᒻᒪᓈᕐᑐᖅ, ᑕᒻᒪᓂᖃᖕᖏᑐᖅ
Correct Something that is right, free from error.
Correct Exact, qui ne comporte pas d’erreur.
|
ᓱᑯᐃᔦᓂᖅ
|
ᓱᑯᐃᔦᓂᖅ ᕿᒥᕐᕈᓂᖅ ᑐᑭᓯᒋᐊᓪᓚᕈᑎᑦᓴᓂᒃ
Analysis Looking closely to understand better.
Analyse Examen minutieux en vue d’une compréhension approfondie.
|
ᓯᕗᓪᓕᐅᔨᒐᑦᓭᑦ
|
ᓯᕗᓪᓕᐅᔨᒐᑦᓭᑦ
Priorities The things that need to come first.
Priorités Ce qui doit être fait en premier.
|
ᓈᒻᒪᓯᓕᑎᕆᓂᖅ - ᐋᖅᖀᒋᐊᓪᓛᓂᖅ
|
ᓈᒻᒪᓯᓕᑎᕆᓂᖅ - ᐋᖅᖀᒋᐊᓪᓛᓂᖅ ᐊᓯᑦᔨᒋᐊᕐᓱᒍ ᓱᓇᑐᐃᓐᓇᖅ ᐋᖅᕿᑕᐅᖁᓪᓗᒍ ᐋᖅᕿᒋᐊᕐᑕᐅᖁᓪᓗᒍᓘᓐᓃᑦ
Adjustment A change made to something in order to correct or improve it.
Ajustement Un changement fait pour modifier ou améliorer quelque chose.
|
ᓇᓗᓀᔦᑦᓯᐊᓂᖅ
|
ᓇᓗᓀᔦᑦᓯᐊᓂᖅ ᓇᓗᓀᕐᓯᓯᐊᓱᓂ ᐱᐅᓯᕆᔭᖓᓂᒃ ᑐᑭᖓᓂᓪᓘᓃᑦ
Define (to) To state or describe precisely the nature or meaning of something.
Définir Décrire précisément la nature ou le sens de quelque chose.
|
ᓇᓗᓀᓯᔪᖅ
|
ᓇᓗᓀᓯᔪᖅ ᑐᑭᑖᕆᔪᖅ ᓂᕃᔪᕐᓘᓃᑦ ᑭᓇᐅᒻᒪᖔᑦ ᓱᓇᐅᒻᒪᖔᑦ
Identify (to) To establish or indicate who or what (someone or something) is.
Identifier Établir ou indiquer l’identité de quelqu’un ou quelque chose.
|
ᓇᓓᓂᑦᑐᖅ
|
ᓇᓓᓂᑦᑐᖅ
Relevant It goes with it/matches (Directly connected with and important to what is being discussed or considered/ appropriate to the matter at hand).
Pertinent En accord avec/correspondant (directement lié et important par rapport à ce qui est discuté, considéré/ approprié.
|
ᓇᒻᒥᓂᖅ ᐱᐅᓯᖃᕈᓯᖓ
|
|
ᓇᐅᑦᓯᑐᕐᓂᖅ
|
ᓇᐅᑦᓯᑐᕐᓂᖅ
Observe (to) To pay voluntary attention to particular behaviors, verbal and non-verbal reactions and any other visible sign that can help teacher to better know about child learning; process/experience; to observe is carried out by looking at, listening to and recording what it has been seen and heard.
Observer Examiner attentivement le comportement des élèves, réactions verbales, non verbales ou tout autre signe visible, qui peuvent aider les enseignants à mieux comprendre les apprentissages des élèves; processus/expérience; ’observation se fait en regardant, en écoutant et en enregistrant ce qui se voit et ce qui se dit.
|
ᓄᐃᑕᔪᖅ - ᐱᑕᓕᒃ
|
ᓄᐃᑕᔪᖅ - ᐱᑕᓕᒃ ᓚᕆᑦᑐᖅ, ᓴᖅᕿᔮᕐᓂᓕᒃ, ᐆᒪᔪᖅ
Existing Reality, being, live.
Existent Actuel, réel.
|
ᓄᐃᑕᐅᔪᖅ/ᓴᖅᕿᑎᑕᖅ
|
ᓄᐃᑕᐅᔪᖅ/ᓴᖅᕿᑎᑕᖅ
Result Outcome. A thing that is caused because of something else.
Résultat Effet, conséquence. Quelque chose causé par quelque chose d’autre.
|
ᓂᕆᐅᓐᓂᖃᕐᓂᖅ
|
ᓂᕆᐅᓐᓂᖃᕐᓂᖅ ᑲᖐᓱᓐᓂᖅ ᓱᔪᖃᓚᖓᒻᒪᖔᑦ
Anticipation Being aware of what is going to happen.
Anticipation Prévoir ce qui va se passer.
|
ᒪᓕᒐᑦᓴᖅ
|
ᒪᓕᒐᑦᓴᖅ ᐃᒫᙰᕈᑏᑦ ᐊᔪᖀᒋᐊᕈᑏᑦ ᖃᓄᐃᓘᕐᑐᖃᕆᐊᖃᕐᒪᖔᑦ
Guideline Information intended to advise people on how something should be done.
Ligne directrice Information au sujet des orientations qui devraient guider l’action.
|
ᒍᓐᓇᓂᖓ
|
ᒍᓐᓇᓂᖓ ᐱᔪᓐᓇᑕᓕᒃ, ᐃᓕᑦᓯᒍᓐᓇᓂᒃᑯ ᓄᐃᑦᓯᒍᓐᓇᓂᒃᑯᓘᓐᓃᑦ
Capability Ability to do, to learn or to produce something.
Capacité Aptitude pour faire, apprendre ou produire quelque chose.
|